vrijdag 27 februari 2015

bijensterfte

Eindelijk eens warm weer, het is 't moment om de bijen te zien vliegen. Hopend dat de bijen de winter overleeft hebben. Het is ook het moment om kalk onder mijn kasten te strooien om de bodem te ontsmetten.
 
 
Dit is helaas geen leuke dag voor mij. Twee van de zeven kasten hebben de winter niet overleefd. Een ander is zeer zwak, meer weet ik van die kast niet, want nu mag ik die niet opendoen. Hopelijk blijft die leven.
 
 
 
 
De bodem van de kast ligt bezaaid met dode bijen. Door gebrek aan eten kan dit niet zijn, want de kast weegt nog zwaar er zit nog ongeveer 10 kg eten in . Een echt koude winter is het ook niet geweest.
 
 
 
Dus de oorzaak van de sterfte weet ik niet. Er bestaan vele theorieën rond bijensterfte, waar wij niks kunnen aan doen. We kunnen wel voorzichtiger omspringen met insecticiden en onkruidverdelgers.
Sproei zeker niet op bloeiende planten. Bloemetjes in gazons vind ik mooi. Maar als je die echt niet wilt, maai dan eerst uw gazon eer u die besproeit. Beter nog is gewoon uittrekken, of wegbranden.
 
 

Nu het positieve. De raszuiver koninginnen die ik vorig jaar gekweekt heb uit larfjes van de imkersbond doen het goed. Ze vliegen het beste. Ik ben benieuwd wat zij dit jaar gaan presteren.
 
Bij goed weer doen de bijen hun reinigingsvluchten. Februari is de beginmaand van het broed. Nu verbruiken de bijen het meeste van hun opgeslagen honing en suikerwater.   Ze moeten nu het broednest op 35°C houden en de larven voeden. De bijen  halen nu ook volop stuifmeel van de krokussen om de larven te voeden.  De winterbijen hebben nu maar ongeveer een maand  meer te leven en dan moeten er al nieuwe bijen geboren zijn. Eind maart begin april, zijn de kolonies op hun kleinst, omdat de winterbijen aan het sterven zijn, en de kweek van de jonge bijen is dan nog in de opmars.

Zo ik kan beginnen aan een triestig werkje, alle wasraten van de dode kasten, uitsnijden en weggooien. Daarna de raampjes en kasten volledig ontsmetten met bleekwater. Daarna nog eens ontsmetten met ijsazijn. Dan opschuren en een nieuw laagje verf aan de buitenkant.

Hieronder een link over bijvriendelijke planten en één over wintersterfte bij de bijen.
http://www.plantenkwekerijen.be/bijenvriendelijk.html
http://www.ifang.be/resultaten-enquete-wintersterfte-2014-2015/
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten