dinsdag 28 mei 2013

Een nieuwe zwerm

Toen ik de laatste keer mijn kast controleerde, zag ik een koninginnedop

in de hoek het langwerpig ding is een moer- of koninginnedop, reeds gesloten.
 
De moer legt een ei in de dop. Na 3dagen word deze een made die vooral met koninginnebrei gevoed  word. De negende dag word de dop dicht gedaan door de bijen en verpopt de made. Zeven dagen later wordt de koningin geboren.

De oude koningin vertrekt nu met een groot deel van de bijen weg dit is een zwerm.
Toen ik gisterenmiddag toekwam op de bijenstand, zag ik duizenden bijen rond vliegen. Je kon gewoon tussen de bijen staan. Ze zoemden rond mijn oren maar ze waren zeker niet agressief.
De kunst nu was kijken waar ze gingen landen. na 15 minuutjes zag ik een klein bolletje vormen op een boom. Ik ben toen op mijn gemak naar huis gereden, mijn ladder halen.
Toen ik een half uurtje later terug was, gingen ze al in een groep.
zie je ze langs die stam, het was ongeveer 3.5 meter hoog
foto vanop de ladder.
 
Moeilijke situatie om ze te scheppen. De kunst bestaat erin om de moer mee te hebben. De rest volgt haar automatisch.
Gelukt, de bijen staan te waaieren met hun fermoon richting kast. Je ziet de bijen ook naar binnen wandelen.
Na een uurtje wachten waren alle bijen binnen. Dan heb ik de kast voorzichtjes dicht gedaan en ze meegenomen naar huis. Daar moeten ze ongeveer 24 uur op een donkere rustig plaats staan. Daarna worden ze in een korf met nieuwe wasraten gedaan, nadat ze een behandeling kregen tegen de varoamijt.
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten