maandag 27 mei 2013

Hoe het begon vorig jaar.

het begon vorig jaar met een kast die ik kreeg van mijn vader. Toen kreeg ik een plaats toegewezen van de burgemeester.
Uit het gekregen volk maakte ik een aflegger. Dit is een gesloten koninginnedop, die ik samen met broed en een raat met honing en stuifmeel in een 6 raams kast gedaan heb.
 
Het eerste eigen volkje was ontstaan
 
 
Daarna vertrok er mijn eerste zwerm uit het volk dat ik kreeg van mijn vader.
 
Dat was wel een spannend moment om die te vangen en in te korven. Goed voor een adrenaline boost.
 
 
Hier zie je ze de korf inwandelen, en ze waaieren hun feromoon, die van de klier op hun achterlijf komt. Zo weten de andere bijen waar de koningin(of moer) is.
 
Daarna werd de gesloten korf op een donkere koele ruimte geplaatst voor 24 uur.  Vervolgens werd de zwerm ingekast, na een behandeling tegen de varoamijt.
 
Later op het jaar ben ik toen nog 2 keer volk gaan halen in Nederland, bij een zeer ervaren imker.


Door het slecht weer vorig jaar geraakten de nieuwe koninginnen moeilijk bevrucht. Bevruchten gebeurd in de bruidsvlucht, buiten de kast dus.
Door het niet bevrucht geraken van de koninginnen, heb ik 2 kasten moeten verenigen. Zodat ik de winter ben ingegaan met 3 volken.


 
 
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten