zondag 2 maart 2014

Begin van een nieuw jaar

In februari maart komt het volk langzaam uit hun winterrust. De koningin begint weer aan de leg van eitjes. De werksters beginnen bij mooi weer, vanaf 10 graden stuifmeel binnen te halen. Ze doen ook hun reinigingsvluchten. Je kunt de bijen een enorm plezier doen, door vroegbloeiers zoals krokussen en wilgen te planten. Een goed volk bevat tussen de 10000 en 15000 bijen.
 
 

Na de zomer zijn er dat meer dan 30000.  Zodra de nieuwe bijen dit jaar geboren worden, sterven de winterbijen.

Jammer genoeg heeft één van mijn zes kasten de winter niet overleefd. Het volkje was eigenlijk te klein om in te winteren, ik heb ze toch een kans gegeven. Jammer dat het niet lukte.


Ik heb deze winter van mijn vrouwtje een honingslinger en een rijper gekregen.
 


Dus ik ben klaar voor een nieuw seizoen. Nu nog hopen op een mooi en bloemrijk voorjaar.

Hierbij wil ik ook nog een oproep doen. Als je ergens een zwerm bijen ergens ziet neerdalen  op een tak of zo.
 
Probeer dan als 't u beliefd de plaatselijke imker te bereiken. Deze komt ze zo spoedig mogelijk halen. Een zwerm bijen zoals hierboven doet niks. Bel dus niet meteen de brandweer, maar geef de imker een kans, zijn bijen terug te halen. Ik zou je in ieder geval dankbaar zijn.
 
 
Het zien landen van die tienduizend bijen is trouwens prachtig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten