dinsdag 25 maart 2014

Honingzolders plaatsen.

Het voorjaar begint vroeger dan andere jaren.
Er staan al vele bomen en struiken in bloei.



 
De kasten  zitten al vol open en gesloten broed.
Je kan hieronder de larven, eitjes en gesloten cellen zien (zie eerder blogbericht)
 
Twee van de kasten zitten al propvol met bijen. Daar kan ik dus honingzolders opzetten. De kasten waar nog minder bijen inzitten, maar die toch al vol zitten met broed, zal ik nog 2 weken wachten om de honingzolders op te plaatsen. De bijen moeten nu immers het broed goed warm kunnen houden. Als ze met minder zijn kunnen ze dit beter als de kast klein blijft. Daarom zitten er ook nog planken onder de verluchtingsroosters. Water is nu ook zeer belangrijk voor de bijen. De regenafvoer van het bijenstal komt in een emmer met kurken waarop ze kunnen zitten om water op te nemen.
 
Voor dat ik de honingzolders opzet plaats ik eerst het koninginne rooster.
 
 
 
 
 
Door dit rooster te plaatsen kan de koningin niet naar de honingzolders. Zo blijft het broed gescheiden van de honing. Mijn honingzolders zijn 15 cm hoog. Een broedkamer is 22.5cm hoog.
De honingzolders zijn minder hoog, omdat die anders veel te zwaar zijn om op te heffen.
 
Hopelijk word het nu vlug nog iets warmer en blijft het zulk hemels weer, dan kan ik op al mijn kasten de zolders plaatsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten